Od wrzesnia 2018 roku w Szkole Muzycznej Yamaha rozpoczynamy cykl warszatów, zajęć i spotkań dla dzieci, ukierunkowanych na rozwój tzw. kompetencji miękkich. Są to cechy bardzo pożądane wśród kadry zarządzającej. W ciagle zmieniającycm się świecie nie wiemy co będzie za 10 lat, ale na pewno kluczowymi kompetencjami są i będą w przyszłości: umiejętność zaangażowania, współpracy, ponoszenie odpowiedzialności i świadomość etyczna. Ponieważ wszystkie te treści można rozwijać przy odpowiednim kontakcie z muzyką, pragniemy ten program zaoferować naszym uczniom. W naszej koncepcji muzyka odgrywa rolę wspierającą osiąganie kompetencji miękkich, choć dla nie których rozwój muzyczny może się przyczynić do szczególnego rozwoju uzdolnień i kompetencji muzycznych.
Efektem finalnym naszego programu będzie zaplanowanie i stworzenie mini-biznesu przez uczestników.
Kompetencje miękkie i twarde co to jest i czym się różnią?
Kompetencje twarde to przede wszystkim umiejętności mierzalne, których można się stosunkowo szybko nauczyć np. w szkole, na kursach czy też w pracy.
Mozna je zweryfikować na podstawie doświadczenia, uzyskanych certyfikatów, podczas rozmowy kwalifikacyjnej lub poprzez testy i zadania (np. Bardzo dobra znajomość Adobe Photoshop CC).
Te cechy nazywane są podstawowymi i bazowymi.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zupełnie inaczej wygląda kwestia umiejętności miękkich. Są to trudniejsze do zmierzenia i oceny kompetencje, często nazywane zdolnościami osobistymi i interpersonalnymi.
Są to cechy psychofizyczne i umiejętności społeczne, które decydują o tym, jak się zachowujesz, dogadujesz z innymi ludźmi czy też organizujesz swoją pracę (np. Nie mam problemu z podejmowaniem decyzji, nawet w sytuacjach stresowych).
Co ciekawe, badania sugerują, że zapotrzebowanie na pracowników z umiejętnościami miękkimi rośnie od co najmniej 1980 roku!
Rodzaje kompetencji - czym różnią się umiejętności twarde i miękkie?
Jeszcze niedawno umiejętności miękkie były uważane za “gorsze” i mniej istotne. Obecnie ten podział się zaciera, a pracodawcy często zwracają większą uwagę właśnie na ten rodzaj kompetencji. Dlaczego? Bardzo często łatwiej nauczyć pracownika umiejętności twardych niż inwestować w rozwój jego zdolności miękkich.
Kompetencje miękkie |
Rozój poprzez muzykę
|
Rozwój poprzez warszaty temetyczne |
1. odporność na stres
|
TAK | TAK |
2. praca pod presją czasu
|
TAK | - |
3. wypracowywanie kompromisów
|
- | TAK |
4. logiczne myślenie
|
TAK | TAK |
5. duża kreatywność innowacyjność
|
TAK | TAK |
6. komunikatywność i umiejętność pracy w grupie
|
TAK | TAK |
7. duża motywacja do pracy
|
TAK | TAK |
8. łatwość w realizowaniu zadań i skupienie na celu
|
TAK | TAK |
9. życzliwość i pozytywne nastawienie do ludzi
|
TAK | TAK |
10. zarządzanie czasem i terminowość
|
TAK | TAK |
11. organizacja pracy
|
TAK | TAK |
12. wysoka kultura osobista
|
TAK | TAK |
13. łatwość w nawiązywaniu relacji
|
TAK | TAK |
14. chęć do nauki i samorozwoju
|
TAK | TAK |
15. otwartość na zmiany
|
TAK | TAK |
16. dobrze przyjmuję konstruktywną krytykę |
TAK | TAK |
Zgodnie z badaniem LinkedIn, pracodawcy przede wszystkim szukają poniższych miękkich kompetencji:
- Communication
Organization
Teamwork
Always punctual
Critical thinking
Social skills
Creativity
Interpersonal communication
Adaptability
Friendly personality